zaterdag 22 september 2012

Hoofddoekjes bij de Hema



Ik wil bij onze buurt-Hema even wat foto's afhalen.
Als ik in de weer ben met 2 kinderen, een bos bloemen, mijn tas, 2 fietshelmen en een fietsslot word ik aangesproken door een meneer. Hij mompelt zijn naam en verteld dat hij van 'de Telegraaf' is.
Groningen (ik in ieder geval) is nog onder indruk van 'het-verjaardagsfeestje-van-Merthe', het uit de hand gelopen afgelaste facebook evenement. De sporen zijn nog overal te zien op de fietspaden richting centrum. Ik verwacht dus een day-after-reactie-vraag..

Maar nee.. De kleine gedrongen mompelende man vraagt zich af of ik al had gehoord dat 'de Hema' hoofddoeken gaat verkopen? En wat ik daar van vind?
Oprecht verbaasd vraag ik de journalist of hij werkelijk denkt dat in deze informatie nieuwswaarde zit?
Nu is de journalist verbaasd en voor het eerst kijkt hij mij aan.. 'Uiteraard!' is zijn antwoord.
Ik multi-task een antwoord.
Want terwijl ik hem vertel dat ik het raar vind dat men bij 'de Telegraaf' zich druk maakt over de vraag waar een moslima haar hoofddoek kan kopen, instrueer ik mijn meiden dat ze wel bij de knutselspullen mogen kijken maar nergens aan mogen zitten! Op de valreep vertel ik de journalist nog dat ik het een prima initiatief vind van de Hema (de winkel voor iedereen).

Als ik mijn meiden, tas, bloemen en boodschappen weer op de fiets aan het hijsen ben, vang ik flarden van het gesprek op die journalist nu met een jong stel voert. ' En die hoofddoeken mogen dan wijken voor andere artikelen uit het assortiment?  vraagt de mompelde 'Telegraaf' man..

Ik barst zo'n beetje uit mijn voegen van verontwaardiging.
Wat een kleinzielig geneuzel van ongekende polarisatie!
Mopperend in mezelf zit ik op de fiets.
Zoals verwacht kom ik daar niet ver mee.
Sterre (5) heeft alles gezien en gehoord en voelt nu mijn briesende adem in haar nek.
Ik vertel mijn kind over de vraag, de hoofddoeken en de Hema en leg uit dat ik dat ik boos ben op die meneer maar ook boos ben op mezelf omdat ik niet het beste antwoord op zijn vraag heb gegeven.

In de winter hebben we 3 maanden in Aziƫ gereisd. En daar ook islamitische gebieden bezocht. Sterre weet dus uit die ervaringen wat hoofddoeken zijn want bij ons in de Groningse Hema moet je 'ze' met een vergrootglas zoeken.

Etalage in Mataram, Lombok

Als we bijna bij huis zijn draait Sterre zich om en kijkt me aan... 'Weet je wat ik had gezegd tegen die meneer?' Nieuwsgierig naar haar antwoord vraag ik 'Nou?'
'Ik had gezegd.. de Hema moet die hoofddoeken maar niet gaan verkopen want die zijn echt pufheet in de lente!'

'Dat is ook een goed antwoord he mama?' vraagt ze voor de zekerheid.
Ik knuffel mijn kind terwijl ik door de glassporen van 'Merthe's verjaardag' fiets.
En ik vind de wereld vandaag best ingewikkeld...