zondag 13 mei 2012

Supermama

'Nou mama!! dat mag je ook niet vragen!' Boos kijkt Sterre me aan. De tranen van kwaaiigheid staan in haar ogen.
En echt!.... ik had alleen maar gevraagd hoe het was op school!
Nu staat ze met rode wangen naar me kijken. 'Je hebt toch alleen maar gezegd dat je bloemen hebt gemaakt' probeer ik nog. 'Ja! maar dat mocht ik niet vertellen, want dat is geheim voor Moederdag' pruttelt ze. Ik beloof plechtig dat ik het niet ga onthouden.
Het werkt.... Sterre kruipt tegen me aan en zucht; 'gelukkig heb ik niet verteld dat het aan een ketting komt he..'

Woensdag zond de VPRO de documentaire 'Supermom' uit. De maakster volgt een aantal vrouwen die mee doen aan de super-moeder-van-het-jaar verkiezing in...(surprise surprise)Amerika! Criteria om mee te kunnen doen aan de verkiezing; (uiteraard) het hebben van 'eigen' kinderen, je moet getrouwd zijn met de vader van je kinderen en (diep) religieus zijn.
Reden voor de vrouwen om mee te doen en ik citeer; omdat ze zich ondergewaardeerd voelen voor het werk dat ze als moeder verzetten. Ze hopen dat de prijs dat zal veranderen.
Ik voelde me ondergewaardeerd door de VPRO! Wie zend nu een supermamadocumentaire uit om 23.50! Dan ligt toch iedere supermama al lang volledig afgedraaid onder haar dekbed. Lang leve uitzending gemist.

Ik weet zeker dat dit soort verkiezingen in Nederland nooit zullen aanslaan. Ten eerste zijn we natuurlijk veel te nuchter voor dit soort opkloptoestanden van een moedermaffia. En ten tweede.. hebben wij de Blokker!! 'De winkel voor iedereen' En voor Moederdag zijn ze niet te beroerd om met man en kinderen mee te denken hoe de waardering voor het werk dat een moeder verzet ten uiting gebracht kan worden. Een greep uit de folder; De Carmen ladyshave (een klassieker maar nu in het roze), een wandklok met ruimte voor 8 foto's, een massagekussen in hartvorm, het Silk'n Reju anti-rimpelapparaat (leuk op bed om 8 uur 's ochtends), de cupcake kookwekker of.. (echt waar) een douchegordijn!
Want, zegt de winkel voor iedereen;... moeders verdienen het!

Een dag later huppelt Sterre naast me. 'Weet je mama, je kan ook zelf inpakpapier maken.' Vanuit mijn ooghoeken zie ik haar plotsklaps stilstaan. Met beide handen bedekt ze haar mond. Ik hoor een kreuntje en besluit met een warm hart keihard de andere kant op te kijken.