maandag 7 mei 2012

Oma's aan de top.



Mijn eigen oma was een klassieker! Wit golvend haar dat als een coupe 'Beatrix' over haar hoofd gekamd lag, gezellige kilo's rond buik, billen en benen, een bloemetjesjurk met een dunne ceintuur en 'Katrien Duck' schoenen die nu zo in de mode zijn. Google 'oma' op afbeeldingen en je vind honderden van dit soort omaatjes. Uiteraard was mijn eigen oma uniek. Bij haar mocht je witte Bambix eten bij het ontbijt en in haar kastje stond altijd een schaaltje met bonbons.
Kijk nog maar eens goed in park en stad en geniet van de klassieke omaatjes. Want let op mijn voorspellende woorden; het wordt een uitstervend ras. (Nee dit wordt geen bruggetje naar euthanasie, pillen van Dior of een strijd voor vrije wil...)

De oma van de toekomst is hip. Zelfs het oma duplo-poppetje van Loes heeft weliswaar grijs haar maar 'loopt' wel in een roze broek!  Vanavond bij de chinees van Haren kwam er een modern exemplaar binnen. Wit grijzend haar geknipt door 'de Kinky' kapper, rode lipstick en en kobaltblauw t-shirt. Samen met een vriendin ging ze achter ons zitten. De eigenaresse kwam vragen of ze alvast wat wilden drinken. Met een zucht antwoordde oma: 'Ja voor mij een dubbele jenever en een portie kroepoek!' Om vervolgens te 'klagen' tegen haar vriendin dat haar klus maar niet af kwam zo druk had ze.




Opgepimpte rollators, scootmobiels met tijgerprint, standaard lipstick-zoenen-die-je-af-moet-vegen, 'Goh wat heb je een leuk truitje!' 'Ja hé van mijn oma geleend' Echt het worden normale zaken in de toekomst!

Ik zie mijn eigen oma 'verhipt' voor me. Haar recht-toe-recht aan bloemetjes jurk heeft ze ingeruild voor een exemplaar van King Louie. Haar witte haren golven om haar lachende gezicht. We zitten in haar keukentje aan de vierkante tafel Bambix te eten terwijl ik haar uitleg hoe Facebook werkt... Vind ik leuk!