woensdag 30 mei 2012

Wat moet je!



Loes, van 3, haar 'moet-dingen' zijn nog beperkt . Ze moet af en toe naar de crèche als Papa en Mama moeten werken, ze moet haar bord leeg eten, ze moet af en toe in bad (bommetje!!) en ze 'moet' haar speelgoed afstaan aan haar zus. ('anders ben je niet meer mijn liefste zus!')

Sterre (5 jaar) haar moet-lijst is al een stuk langer. Ze is een week leerplichtig dus moet ze naar school. Ze moet naar zwemmen, naar de fysio en (van zichzelf) fietsen zonder zijwieltjes. Ze moet binnen de lijntjes kleuren, hollen voor de sponsorloop, vriendinnenboekjes invullen en alle dingen die een 3 jarige ook moeten natuurlijk.

Zit je op je 3e rond de 4 serieuze 'moet-dingen' in je leven, rond je 5e is dit al snel gestegen naar een dikke 9. Grofweg gerekend is dit een stijging van 50% aan moet-dingen binnen 2 jaar. En deze trend zet zich door en door en door.. zodat je op het einde van je 39e levensjaar met een lijst 'moet-dingen' zit opgescheept waar je U. tegen zegt..

Uiteraard moet ik boodschappen halen, mijn leefomgeving een beetje toonbaar houden, en de hypotheek betalen. Die eerste twee doen we tussen de bedrijven door en dat laatste gebeurt automatisch (geloof ik). Ik bedoel die andere 'moet-dingen'. Moetjes die je hoort of leest, die je aan het nadenken zetten of die langzaam vreten aan je geweten. Ken je dat radiospotje dat als je 1 minuut minder lang doucht we met z'n allen in één jaar 37,5 miljoen m3 water en 240 miljoen m3 aardgas besparen. Dus nu 'moet' ik van mezelf minder lang douchen.

Ik moet 30 minuten per dag bewegen, 2 ons groente en fruit eten, verantwoorde eieren kopen, een balansdag invoeren en 2 maal per week vis eten (maar alleen als de vis voorkomt op de viswijzer). Ik moet mijn carrière zorgvuldig plannen, fulltime werken (anders is dit zonde voor de belastingbetalers die krom gelegen hebben voor mijn opleiding) en net op het moment dat ik door het glazen plafond aan het trappen ben moet ik als actief betrokken moeder op school kiezen tussen knutsel-werkjes-begeleidster zijn of luizenmoeder. Ik moet uiteraard ook 24 uur bij mijn kinderen zijn om ze te stimuleren in hun meervoudige intelligentie en zodoende alles aan talenten eruit te halen wat erin zit. Ik moet creatief zijn en biologisch koken (liefst verbouwd uit eigen tuin). Ik moet intieme seks hebben met mijn man en uiteraard moet ik mezelf dan geen tekort doen dus moet ik spannende seks hebben met mijn minnaar.

Ik moet op de hoogte zijn van het nieuws, een politieke mening hebben en op de hoogte zijn van alle nieuwe films, muziek en wat verder hot is and what not. Uiteraard moet ik mijn sociale contacten onderhouden en een goede vriendin, dochter of buurvrouw zijn. Af en toe moet ik even 'lekker uit de band springen' en de boel helemaal de boel laten. Om dan weer te gaan leven in het nu en contact te maken met mijn innerlijke kind.

Nu ga ik een zak chocolaatjes open trekken. Die feel-good movie verder kijken. En een me in een deken nestelen.
Om dit allemaal vol te houden moet ik ook goed voor mezelf zorgen.
Over een maand word ik 40 en ik wil er niet aan denken wat er procentueel nog op me te wachten ligt!